About Me

My photo
“All God does is watch us and kill us when we get boring. We must never, ever be boring.”- Chuck Palahniuk. I don't like judge mental people, racist, people that put labels on other people and painstakingly arrogant cock heads. A music lover. I like the idea of talking. Making conversations. It's the one thing that helps me keep track that I'm still surrounded by people. & when i laugh, you could actually hear me from a far. so, there's no chance mistaking me for someone else. Mostly importantly, you're as imperfect as I am in every way. “Everyone should be respected as an individual, but no one idolized.” - Albert Einstein.

Wednesday, March 23, 2011

Entry 1: Aku ingat lagi zaman 90-an

Waktu dulu, zaman dulu, zaman 90-an. Itu zaman terbaik bagi aku. Sebab, walaupun kami sekeluarga tengah susah, kami tetap gembira. Boleh dilihat pada wajah kami.

Cool kan Mak aku? 
  Kami kerap berpindah randah. Boleh dikatakan, itu zaman nomad kami. Rumah pertama di Mardi UPM. Rumah tu di kawasan bukit Mardi. Banyak monyet di sana. Aku ingat lagi, aku siap tinggalkan pisang dekat depan pintu rumah lepas itu aku berlari menyorok di tepi tingkap. Mata aku melihat kalau ada monyet yang akan datang ambil pisang tu. Rumah kami di Mardi UPM dahulu ada tab mandi. Bagi aku dulu, itu pun sudah mewah. Sebab ada tab mandi. Bilik pun ada satu saja. Kalau difikirkan, rumah itu macam hostel saja. Simple, tapi bagi aku memang mewah sudah. Pada masa itu, mak aku menggunakan basikal sahaja untuk pergi balik dari kerja.


Bermain hujan macam batak
dengan kakak aku. 

  Rumah kedua pula masih di UPM. Tapi rumah ini, jauh lebih besar daripada rumah pertama kami. Aku suka sangat dekat rumah itu. Sebabnya, rumah itu deselubungi pokok rambutan. Aku ingat lagi, masa itu aku menangis sebab bapa aku tiada di sisi aku waktu aku terbangun dari tidur. Aku ini memang anak bapa dulu, jadi, maafkanlah kelakuan aku itu. Aku sambut hari lahir aku di sana dengan kawan kawan ibu dan bapa aku yang juga berasal dari Filipina. Ibu bapa aku, memang bersusah payah menjaga aku dengan kakak aku waktu itu. Maklumlah, nakal, lepas tu bergaduh kadang-kadang. Ada juga satu masa ini, waktu itu hujan lebat dan aku dengan kakak aku berada di luar rumah. Buat apa? Main hujan lah!  Mak aku memerhatikan aku dengan kakak aku bermain hujan. Bagai budak kecil tak pernah mandi, macam itulah kami berdua. Suka sangat dengan hujan. Masa itu, bapa aku sedah beli basikal juga. Jadi, jika mahu keluar bersiar-siar satu keluarga, aku akan naik basikal bapa aku. Kakak aku akan naik basikal mak aku. Manis bukan? Itu zaman indah aku. Susah macam mana pun, masih boleh senyum dengan ikhlas. Hati & jiwa gembira, biasalah.


Aku tidak pernah merasa tadika. Selama kami tinggal di rumah kedua kami, masa itulah mak aku mengajar aku ABC. Bagaimana untuk membaca, menulis, mengira, semuanya dia yang ajar. Kakak aku cakap aku kuat menangis sebab mak aku kerap marah aku pabila dia sedang mengajar. Aku langsung tidak reti menulis. Tapi macam mana pun, aku berterima kasih pada mak aku sebab mengajar aku semua itu. Kalau tidak, aku akan digelakkan di sekolah nanti.

Tanpa didikan mak aku, hubungan rapat aku dengan bapa aku, dan teman sehidup aku iaitu kakak aku, aku takkan mampu bercampur dengan anda semua. Oleh itu, terima kasih untuk segalanya. Sekeluarga susah, sekeluarga senang.

5 comments:

Melor said...

aku tidak pernah merasa tadika-itu buatkan kau dan aku sama walu tidak serupa.

Mia L. said...

I am not alone!!!!
:) fuck yeah.

aRaN said...

takpa Mia. janji bahagia :)

Mia L. said...

:) hehe. yeah. thanks man.

Shah Blogger Profile Test said...

sebuah kisah kau yg begitu indah. very cool n sweet memories. teringat kisah diri lak :D